Kontrola archiwalna to kontrola postępowania z materiałami archiwalnymi wchodzącymi do państwowego zasobu archiwalnego i dokumentacją niearchiwalną powstałymi i zgromadzonymi w organach i jednostkach organizacyjnych, o których mowa w art. 5 ust. 1 Ustawy o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach z dnia 14 lipca 1983 roku (Dz. U. z 2020 r., poz. 164) bez względu na miejsce i tytuł prawny przechowywania tych materiałów lub dokumentacji, z wyłączeniem organów posiadających archiwa wyodrębnione.
Kontrole archiwalne przeprowadzane są na podstawie art. 28 pkt. 4 ww. Ustawy archiwalnej w organach państwowych i państwowych jednostkach organizacyjnych oraz w organach jednostek samorządu terytorialnego i samorządowych jednostkach organizacyjnych oraz innych podmiotach, które przechowują państwowy zasób archiwalny.
Na czas kontroli należy przygotować:
- Podstawy prawne działania (przepisów ogólnopaństwowych, resortowych, branżowych itp., dotyczących bezpośrednio działania własnej jednostki organizacyjnej z uwzględnieniem zachodzących zmian, także w nazewnictwie jednostki).
- Kopie statutu i regulaminu organizacyjnego.
- Kopie Regon, KRS i innych dokumentów związanych z rejestracją własnej jednostki.
- Informacje dotyczące obowiązującej instrukcji kancelaryjnej, jednolitego rzeczowego wykazu akt oraz instrukcji o organizacji i zakresie działania archiwum zakładowego.
- Kopie wykazu spisów zdawczo-odbiorczych dotyczących dokumentacji przekazanej do archiwum zakładowego od ostatniej kontroli.
- Informacje dotyczące zgromadzonego zasobu własnego, odziedziczonego i zdeponowanego (z uwzględnieniem podziału na dokumentację każdego aktotwórcy), w odniesieniu do materiałów archiwalnych (kat. A), dla których należy uwzględnić daty skrajne oraz ilość wyrażoną w mb i jednostkach archiwalnych/jednostkach inwentarzowych. W przypadku dokumentacji niearchiwalnej (kat. B) należy ustalić daty skrajne oraz ilość wyrażoną w mb oddzielnie dla kat. BE-50, B-50 oraz pozostałej dokumentacji kategorii B.
- Informacje dotyczące: systemu teleinformatycznego zarządzania dokumentacją elektroniczną, który obowiązuje w jednostce kontrolowanej (system klasy EZD i inne), systemu dziedzinowego funkcjonującego w jednostce kontrolowanej, dokumentacji elektronicznej zgromadzonej w jednostce poza systemami, wg załączonej do przedmiotowego pisma ankiety.
- Informacje dotyczące ilości elektronicznych nośników danych zgromadzonych w składzie elektronicznych nośników danych i szacowanej wielkości danych liczonej w MB, jeżeli w jednostce nie funkcjonuje EZD.
- Informacje dotyczące rodzaju, ilości, dat skrajnych i miejsca przechowywania dokumentacji spraw zakończonych podlegającej przekazaniu do archiwum zakładowego, a znajdującej się poza jego lokalem.
WAŻNE: Kontrola postępowania z materiałami archiwalnymi wchodzącymi do państwowego zasobu archiwalnego i z dokumentacją niearchiwalną obejmie całą dokumentację, bez względu na miejsce, postać i tytuł prawny jej przechowywania.
Procedura (zawiadomienie, protokół, wystąpienie)
Procedura kontroli została określona w art. 21a-21d ww. Ustawy archiwalnej:
- Dyrektor Archiwum Państwowego zawiadamia kierownika kontrolowanej jednostki organizacyjnej, zwanej dalej „jednostką kontrolowaną”, o kontroli, o której mowa w art. 21 ust. 2, nie później niż w terminie 7 dni przed dniem rozpoczęcia kontroli; od zawiadomienia można odstąpić w przypadku zagrożenia dokumentacji zniszczeniem, uszkodzeniem lub utratą.
- Kontrolę przeprowadza wyznaczony przez Dyrektora Archiwum Państwowego w Lublinie pracownik Archiwum Państwowe w Lublinie, zwany dalej „kontrolerem”, na podstawie imiennego upoważnienia do przeprowadzenia kontroli, po okazaniu dokumentu potwierdzającego tożsamość oraz, w razie potrzeby, odpowiedniego poświadczenia bezpieczeństwa.
- Upoważnienie do przeprowadzenia kontroli zawiera:
- oznaczenie wydającego upoważnienie oraz datę wydania upoważnienia;
- podstawę prawną kontroli;
- imię, nazwisko i stanowisko służbowe kontrolera;
- nazwę i adres jednostki kontrolowanej;
- zakres i przedmiot kontroli;
- okres ważności upoważnienia;
- podpis wydającego upoważnienie.
Zakres kontroli obejmuje:
- spotkanie z kierownikiem jednostki organizacyjnej lub osobą przez niego upoważnioną na piśmie do reprezentowania go podczas kontroli w czasie jego nieobecności.
- odnotowanie daty kontroli w książce kontroli prowadzonej przez jednostkę.
- przedstawienie przez jednostkę kontrolującemu do wglądu aktów normatywnych oraz przekazanie przygotowanych informacji dotyczących zgromadzonego zasobu własnego oraz odziedziczonego.
- przekazanie informacji z zakresu stosowania systemów kancelaryjnych, w tym
e-systemów wspomagających czynności kancelaryjne, innych systemów dedykowanych oraz systemu Elektronicznego Zarządzania Dokumentacją, tj. EZD (jeśli jest stosowany). - kontrolę sposobu rejestrowania spraw, łączenia akt sprawy i zakładania teczek aktowych na poziomie komórek/jednostek organizacyjnych w systemie papierowym oraz rejestrowania spraw, łączenia dokumentów w sprawy w systemie EZD (jeśli jest stosowany).
- kontrolę sposobu uporządkowania zasobu zgromadzonego w archiwum zakładowym.
- kontrolę prowadzonej ewidencji zasobu archiwum zakładowego.
- kontrolę prawidłowości brakowania dokumentacji niearchiwalnej.
- kontrolę warunków przechowywania zasobu.
- kontrolę poprawności przekazywania do archiwum zakładowego akt spraw zakończonych prowadzonych w systemie papierowym oraz EZD (jeśli jest stosowany).
- kontrolę poprawności przygotowywania i przekazywania materiałów archiwalnych do archiwum państwowego.
- podsumowanie kontroli na spotkaniu z kierownikiem jednostki lub osobą przez niego upoważnioną.
WAŻNE: Łączny czas trwania kontroli jednostki kontrolowanej, w tym obejmujący również dodatkowe czynności kontrolne, o których mowa w art. 21b ust. 4, nie może w roku kalendarzowym przekraczać 30 dni roboczych.
Kontrolerowi przysługuje prawo do:
- swobodnego poruszania się na terenie siedziby jednostki kontrolowanej oraz w miejscu wykonywania jej zadań w strefach ogólnie dostępnych, a w przypadku stref zamkniętych – do poruszania się wyłącznie pod nadzorem pracownika wyznaczonego przez kierownika jednostki kontrolowanej;
- wglądu do dokumentacji dotyczącej zakresu i przedmiotu kontroli lub mającej znaczenie dla ustalenia stanu faktycznego, z zachowaniem przepisów o tajemnicy prawnie chronionej;
- żądania udzielenia ustnych lub pisemnych wyjaśnień;
- korzystania z pomocy biegłych.
WAŻNE: Jeżeli w toku kontroli konieczne jest zbadanie zagadnień wymagających wiadomości specjalnych, Dyrektor Archiwum Państwowego, z własnej inicjatywy lub na wniosek kontrolera, powołuje biegłego, określając zakres i przedmiot opinii, termin jej wydania oraz wysokość wynagrodzenia.
Kierownik jednostki kontrolowanej jest obowiązany do:
- zapewnienia warunków i środków niezbędnych do sprawnego przeprowadzenia kontroli;
- przedstawienia, na żądanie kontrolera, dokumentacji dotyczącej zakresu i przedmiotu kontroli lub mającej znaczenie dla ustalenia stanu faktycznego;
- pisemnego wskazania imienia i nazwiska osoby upoważnionej do reprezentowania go podczas kontroli w czasie jego nieobecności.
WAŻNE: Kontroler jest obowiązany do zachowania w tajemnicy informacji, które uzyskał w związku z wykonywaniem czynności służbowych; obowiązek ten trwa również po ustaniu zatrudnienia. Wyniki kontroli kontroler przedstawia w protokole kontroli.
Protokół kontroli zawiera:
- nazwę i adres jednostki kontrolowanej;
- określenie aktu prawnego stanowiącego podstawę prawną działania jednostki kontrolowanej;
- nazwę organu, któremu jednostka kontrolowana jest podległa lub który sprawuje nad nią nadzór, i jego adres;
- imię i nazwisko kierownika jednostki kontrolowanej;
- imię, nazwisko i stanowisko służbowe kontrolera oraz datę wydania upoważnienia do przeprowadzenia kontroli;
- datę rozpoczęcia i zakończenia kontroli, ze wskazaniem dni będących przerwami w kontroli;
- zakres i przedmiot kontroli;
- informację o statucie i regulaminie organizacyjnym jednostki kontrolowanej wraz z opisem jej struktury organizacyjnej;
- w przypadku jednostki kontrolowanej w stanie likwidacji, której upadłość ogłoszono, w toku przekształcenia lub innych zmian organizacyjnych – informację o terminie wszczęcia likwidacji, ogłoszenia upadłości lub wprowadzenia zmian organizacyjnych oraz przewidywanym terminie ich zakończenia;
- informację o dokonanych w przeszłości zmianach organizacyjnych, które mają wpływ na sposób realizacji przez jednostkę kontrolowaną zadań określonych w przepisach o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach;
- informację o instrukcji kancelaryjnej, jednolitym rzeczowym wykazie akt, kwalifikatorze dokumentacji i instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwum zakładowego lub składnicy akt obowiązujących w jednostce kontrolowanej;
- informację o kontrolach dotyczących przestrzegania przepisów o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach przeprowadzonych przez inne podmioty;
- opis ustalonego w wyniku kontroli stanu faktycznego, w tym stwierdzonych nieprawidłowości, przyczyn ich powstania, zakresu i skutków oraz imiona, nazwiska i funkcję (stanowisko) osób odpowiedzialnych za nieprawidłowości;
- wskazanie podstaw dokonanych ustaleń;
- informację o realizacji zaleceń pokontrolnych wydanych w wyniku ostatniej kontroli;
- pouczenie o prawie, sposobie i terminie zgłoszenia zastrzeżeń do ustaleń zawartych w protokole kontroli oraz o prawie do odmowy podpisania tego protokołu;
- wzmiankę o zgłoszeniu zastrzeżeń do ustaleń zawartych w protokole kontroli oraz o stanowisku zajętym wobec nich przez kontrolera;
- omówienie dokonanych w protokole kontroli poprawek, skreśleń i uzupełnień;
- podpis kontrolera oraz wskazanie miejsca i daty podpisania protokołu kontroli;
- podpis kierownika jednostki kontrolowanej oraz wskazanie miejsca i daty podpisania protokołu kontroli albo w przypadku odmowy podpisania protokołu kontroli – wzmiankę o tym fakcie.
Zastrzeżenia do protokołu:
- Kierownik jednostki kontrolowanej, przed podpisaniem protokołu kontroli, może zgłosić pisemne umotywowane zastrzeżenia do ustaleń zawartych w protokole kontroli, w terminie 14 dni od dnia jego otrzymania.
- Kierownik jednostki kontrolowanej może odmówić podpisania protokołu kontroli, składając w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania pisemne wyjaśnienie przyczyn odmowy.
- W przypadku odmowy podpisania protokołu kontroli kierownik jednostki dołącza do niego pisemne wyjaśnienie przyczyn odmowy.
- Odmowa podpisania protokołu kontroli przez kierownika jednostki kontrolowanej nie stanowi przeszkody do podpisania protokołu przez kontrolera.
- Kontroler w przypadku zgłoszenia zastrzeżeń do ustaleń zawartych w protokole kontroli, w terminie 14 dni od dnia ich otrzymania, dokonuje analizy zastrzeżeń i w miarę potrzeby podejmuje dodatkowe czynności kontrolne.
- W przypadku stwierdzenia, że zastrzeżenia do ustaleń zawartych w protokole kontroli są zasadne w całości lub w części, kontroler zmienia lub uzupełnia protokół kontroli.
- W przypadku nieuwzględnienia zastrzeżeń do ustaleń zawartych w protokole kontroli w całości kontroler pozostawia protokół kontroli bez zmian.
- Dyrektor Archiwum Państwowego w terminie 2 miesięcy od dnia otrzymania protokołu kontroli, przekazuje kierownikowi jednostki kontrolowanej wystąpienie pokontrolne.
Wystąpienie pokontrolne zawiera:
- oznaczenie wydającego wystąpienie;
- nazwę i adres jednostki kontrolowanej;
- podstawę prawną kontroli;
- imię, nazwisko i stanowisko służbowe kontrolera;
- datę rozpoczęcia i zakończenia kontroli;
- zakres i przedmiot kontroli;
- ocenę działalności jednostki kontrolowanej w zakresie objętym kontrolą, w tym stwierdzone nieprawidłowości;
- zalecenia dotyczące sposobu usunięcia nieprawidłowości;
- termin usunięcia nieprawidłowości lub termin opracowania harmonogramu realizacji zaleceń i jego wdrożenia
- podpis wydającego wystąpienie;
- datę podpisania wystąpienia.
Zastrzeżenia do wystąpienia pokontrolnego:
- Wystąpienie pokontrolne jest przekazywane kierownikowi jednostki kontrolowanej także w przypadku, gdy odmówił on podpisania protokołu kontroli.
- Kierownik jednostki kontrolowanej, w terminie 21 dni od dnia otrzymania wystąpienia pokontrolnego, może zgłosić pisemne umotywowane zastrzeżenia do oceny i zaleceń zawartych w wystąpieniu pokontrolnym oraz złożyć dodatkowe wyjaśnienia i przedstawić dodatkową dokumentację.
- Dyrektor Archiwum Państwowego w terminie 21 dni od dnia otrzymania zastrzeżeń:
- zmienia wystąpienie pokontrolne i zmienione wystąpienie wraz z uzasadnieniem przekazuje kierownikowi jednostki kontrolowanej – w przypadku stwierdzenia zasadności całości lub części zastrzeżeń albo
- odmawia zmiany wystąpienia pokontrolnego i swoje stanowisko wraz z uzasadnieniem przekazuje kierownikowi jednostki kontrolowanej – w przypadku nieuwzględnienia zastrzeżeń w całości.
WAŻNE:
- Kierownik jednostki kontrolowanej jest obowiązany wykonać zalecenia zawarte w wystąpieniu pokontrolnym.
- Kierownik jednostki kontrolowanej, w terminie określonym w wystąpieniu pokontrolnym, informuje Dyrektora Archiwum Państwowego o sposobie wykonania zaleceń zawartych w tym wystąpieniu i działaniach podjętych w celu usunięcia nieprawidłowości lub przyczynach niepodjęcia takich działań.
- Jeżeli jednostka kontrolowana nie wykonuje zaleceń zawartych w wystąpieniu pokontrolnym, Dyrektor Archiwum Państwowego występuje do organu nadrzędnego nad jednostką kontrolowaną albo organu sprawującego nad nią nadzór z wnioskiem o zastosowanie środków nadzoru zmierzających do usunięcia stwierdzonych w trakcie kontroli nieprawidłowości.