Kontrola archiwalna

Kontrola archiwalna to kontrola postępowania z materiałami archiwalnymi wchodzącymi do państwowego zasobu archiwalnego i dokumentacją niearchiwalną powstałymi i zgromadzonymi w organach i jednostkach organizacyjnych, o których mowa w art. 5 ust. 1 Ustawy o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach z dnia 14 lipca 1983 roku  (Dz. U. z 2020 r., poz. 164) bez względu na miejsce i tytuł prawny przechowywania tych materiałów lub dokumentacji, z wyłączeniem organów posiadających archiwa wyodrębnione.

Kontrole archiwalne przeprowadzane są na podstawie art. 28 pkt. 4 ww. Ustawy archiwalnej w organach państwowych i państwowych jednostkach organizacyjnych oraz w organach jednostek samorządu terytorialnego i samorządowych jednostkach organizacyjnych oraz innych podmiotach, które przechowują państwowy zasób archiwalny.

Na czas kontroli należy przygotować:

  • Podstawy prawne działania (przepisów ogólnopaństwowych, resortowych, branżowych itp., dotyczących bezpośrednio działania własnej jednostki organizacyjnej z uwzględnieniem zachodzących zmian, także w nazewnictwie jednostki).
  • Kopie statutu i regulaminu organizacyjnego.
  • Kopie Regon, KRS i innych dokumentów związanych z rejestracją własnej jednostki.
  • Informacje dotyczące obowiązującej instrukcji kancelaryjnej, jednolitego rzeczowego wykazu akt oraz instrukcji o organizacji i zakresie działania archiwum zakładowego.
  • Kopie wykazu spisów zdawczo-odbiorczych dotyczących dokumentacji przekazanej do archiwum zakładowego od ostatniej kontroli.
  • Informacje dotyczące zgromadzonego zasobu własnego, odziedziczonego i zdeponowanego (z uwzględnieniem podziału na dokumentację każdego aktotwórcy), w odniesieniu do materiałów archiwalnych (kat. A), dla których należy uwzględnić daty skrajne oraz ilość wyrażoną w mb i jednostkach archiwalnych/jednostkach inwentarzowych. W przypadku dokumentacji niearchiwalnej (kat. B) należy ustalić daty skrajne oraz ilość wyrażoną w mb oddzielnie dla kat. BE-50, B-50 oraz pozostałej dokumentacji kategorii B.
  • Informacje dotyczące: systemu teleinformatycznego zarządzania dokumentacją elektroniczną, który obowiązuje w jednostce kontrolowanej (system klasy EZD i inne), systemu dziedzinowego funkcjonującego w jednostce kontrolowanej, dokumentacji elektronicznej zgromadzonej w jednostce poza systemami, wg załączonej do przedmiotowego pisma ankiety.
  • Informacje dotyczące ilości elektronicznych nośników danych zgromadzonych w składzie elektronicznych nośników danych i szacowanej wielkości danych liczonej w MB, jeżeli w jednostce nie funkcjonuje EZD.
  • Informacje dotyczące rodzaju, ilości, dat skrajnych i miejsca przechowywania dokumentacji spraw zakończonych podlegającej przekazaniu do archiwum zakładowego, a znajdującej się poza jego lokalem.

WAŻNE: Kontrola postępowania z materiałami archiwalnymi wchodzącymi do państwowego zasobu archiwalnego i z dokumentacją niearchiwalną obejmie całą dokumentację, bez względu na miejsce, postać i tytuł prawny jej przechowywania.

Procedura (zawiadomienie, protokół, wystąpienie)

Procedura kontroli została określona w art. 21a-21d ww. Ustawy archiwalnej:

  • Dyrektor Archiwum Państwowego zawiadamia kierownika kontrolowanej jednostki organizacyjnej, zwanej dalej „jednostką kontrolowaną”, o kontroli, o której mowa w art. 21 ust. 2, nie później niż w terminie 7 dni przed dniem rozpoczęcia kontroli; od zawiadomienia można odstąpić w przypadku zagrożenia dokumentacji zniszczeniem, uszkodzeniem lub utratą.
  • Kontrolę przeprowadza wyznaczony przez Dyrektora Archiwum Państwowego w Lublinie pracownik Archiwum Państwowe w Lublinie, zwany dalej „kontrolerem”, na podstawie imiennego upoważnienia do przeprowadzenia kontroli, po okazaniu dokumentu potwierdzającego tożsamość oraz, w razie potrzeby, odpowiedniego poświadczenia bezpieczeństwa.
  • Upoważnienie do przeprowadzenia kontroli zawiera:
  • oznaczenie wydającego upoważnienie oraz datę wydania upoważnienia;
  • podstawę prawną kontroli;
  • imię, nazwisko i stanowisko służbowe kontrolera;
  • nazwę i adres jednostki kontrolowanej;
  • zakres i przedmiot kontroli;
  • okres ważności upoważnienia;
  • podpis wydającego upoważnienie.

Zakres kontroli obejmuje:

  • spotkanie z kierownikiem jednostki organizacyjnej lub osobą przez niego upoważnioną na piśmie do reprezentowania go podczas kontroli w czasie jego nieobecności.
  • odnotowanie daty kontroli w książce kontroli prowadzonej przez jednostkę.
  • przedstawienie przez jednostkę kontrolującemu do wglądu aktów normatywnych oraz przekazanie przygotowanych informacji dotyczących zgromadzonego zasobu własnego oraz odziedziczonego.
  • przekazanie informacji z zakresu stosowania systemów kancelaryjnych, w tym
    e-systemów wspomagających czynności kancelaryjne, innych systemów dedykowanych oraz systemu Elektronicznego Zarządzania Dokumentacją, tj. EZD (jeśli jest stosowany).
  • kontrolę sposobu rejestrowania spraw, łączenia akt sprawy i zakładania teczek aktowych na poziomie komórek/jednostek organizacyjnych w systemie papierowym oraz rejestrowania spraw, łączenia dokumentów w sprawy w systemie EZD (jeśli jest stosowany).
  • kontrolę sposobu uporządkowania zasobu zgromadzonego w archiwum zakładowym.
  • kontrolę prowadzonej ewidencji zasobu archiwum zakładowego.
  • kontrolę prawidłowości brakowania dokumentacji niearchiwalnej.
  • kontrolę warunków przechowywania zasobu.
  • kontrolę poprawności przekazywania do archiwum zakładowego akt spraw zakończonych prowadzonych w systemie papierowym oraz EZD (jeśli jest stosowany).
  • kontrolę poprawności przygotowywania i przekazywania materiałów archiwalnych do archiwum państwowego.
  • podsumowanie kontroli na spotkaniu z kierownikiem jednostki lub osobą przez niego upoważnioną.

WAŻNE: Łączny czas trwania kontroli jednostki kontrolowanej, w tym obejmujący również dodatkowe czynności kontrolne, o których mowa w art. 21b ust. 4, nie może w roku kalendarzowym przekraczać 30 dni roboczych.

Kontrolerowi przysługuje prawo do:

  • swobodnego poruszania się na terenie siedziby jednostki kontrolowanej oraz w miejscu wykonywania jej zadań w strefach ogólnie dostępnych, a w przypadku stref zamkniętych – do poruszania się wyłącznie pod nadzorem pracownika wyznaczonego przez kierownika jednostki kontrolowanej;
  • wglądu do dokumentacji dotyczącej zakresu i przedmiotu kontroli lub mającej znaczenie dla ustalenia stanu faktycznego, z zachowaniem przepisów o tajemnicy prawnie chronionej;
  • żądania udzielenia ustnych lub pisemnych wyjaśnień;
  • korzystania z pomocy biegłych.

WAŻNE: Jeżeli w toku kontroli konieczne jest zbadanie zagadnień wymagających wiadomości specjalnych, Dyrektor Archiwum Państwowego, z własnej inicjatywy lub na wniosek kontrolera, powołuje biegłego, określając zakres i przedmiot opinii, termin jej wydania oraz wysokość wynagrodzenia.

Kierownik jednostki kontrolowanej jest obowiązany do:

  • zapewnienia warunków i środków niezbędnych do sprawnego przeprowadzenia kontroli;
  • przedstawienia, na żądanie kontrolera, dokumentacji dotyczącej zakresu i przedmiotu kontroli lub mającej znaczenie dla ustalenia stanu faktycznego;
  • pisemnego wskazania imienia i nazwiska osoby upoważnionej do reprezentowania go podczas kontroli w czasie jego nieobecności.

WAŻNE: Kontroler jest obowiązany do zachowania w tajemnicy informacji, które uzyskał w związku z wykonywaniem czynności służbowych; obowiązek ten trwa również po ustaniu zatrudnienia. Wyniki kontroli kontroler przedstawia w protokole kontroli.

Protokół kontroli zawiera:

  • nazwę i adres jednostki kontrolowanej;
  • określenie aktu prawnego stanowiącego podstawę prawną działania jednostki kontrolowanej;
  • nazwę organu, któremu jednostka kontrolowana jest podległa lub który sprawuje nad nią nadzór, i jego adres;
  • imię i nazwisko kierownika jednostki kontrolowanej;
  • imię, nazwisko i stanowisko służbowe kontrolera oraz datę wydania upoważnienia do przeprowadzenia kontroli;
  • datę rozpoczęcia i zakończenia kontroli, ze wskazaniem dni będących przerwami w kontroli;
  • zakres i przedmiot kontroli;
  • informację o statucie i regulaminie organizacyjnym jednostki kontrolowanej wraz z opisem jej struktury organizacyjnej;
  • w przypadku jednostki kontrolowanej w stanie likwidacji, której upadłość ogłoszono, w toku przekształcenia lub innych zmian organizacyjnych – informację o terminie wszczęcia likwidacji, ogłoszenia upadłości lub wprowadzenia zmian organizacyjnych oraz przewidywanym terminie ich zakończenia;
  • informację o dokonanych w przeszłości zmianach organizacyjnych, które mają wpływ na sposób realizacji przez jednostkę kontrolowaną zadań określonych w przepisach o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach;
  • informację o instrukcji kancelaryjnej, jednolitym rzeczowym wykazie akt, kwalifikatorze dokumentacji i instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwum zakładowego lub składnicy akt obowiązujących w jednostce kontrolowanej;
  • informację o kontrolach dotyczących przestrzegania przepisów o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach przeprowadzonych przez inne podmioty;
  • opis ustalonego w wyniku kontroli stanu faktycznego, w tym stwierdzonych nieprawidłowości, przyczyn ich powstania, zakresu i skutków oraz imiona, nazwiska i funkcję (stanowisko) osób odpowiedzialnych za nieprawidłowości;
  • wskazanie podstaw dokonanych ustaleń;
  • informację o realizacji zaleceń pokontrolnych wydanych w wyniku ostatniej kontroli;
  • pouczenie o prawie, sposobie i terminie zgłoszenia zastrzeżeń do ustaleń zawartych w protokole kontroli oraz o prawie do odmowy podpisania tego protokołu;
  • wzmiankę o zgłoszeniu zastrzeżeń do ustaleń zawartych w protokole kontroli oraz o stanowisku zajętym wobec nich przez kontrolera;
  • omówienie dokonanych w protokole kontroli poprawek, skreśleń i uzupełnień;
  • podpis kontrolera oraz wskazanie miejsca i daty podpisania protokołu kontroli;
  • podpis kierownika jednostki kontrolowanej oraz wskazanie miejsca i daty podpisania protokołu kontroli albo w przypadku odmowy podpisania protokołu kontroli – wzmiankę o tym fakcie.

Zastrzeżenia do protokołu:

  • Kierownik jednostki kontrolowanej, przed podpisaniem protokołu kontroli, może zgłosić pisemne umotywowane zastrzeżenia do ustaleń zawartych w protokole kontroli, w terminie 14 dni od dnia jego otrzymania.
  • Kierownik jednostki kontrolowanej może odmówić podpisania protokołu kontroli, składając w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania pisemne wyjaśnienie przyczyn odmowy.
  • W przypadku odmowy podpisania protokołu kontroli kierownik jednostki dołącza do niego pisemne wyjaśnienie przyczyn odmowy.
  • Odmowa podpisania protokołu kontroli przez kierownika jednostki kontrolowanej nie stanowi przeszkody do podpisania protokołu przez kontrolera.
  • Kontroler w przypadku zgłoszenia zastrzeżeń do ustaleń zawartych w protokole kontroli, w terminie 14 dni od dnia ich otrzymania, dokonuje analizy zastrzeżeń i w miarę potrzeby podejmuje dodatkowe czynności kontrolne.
  • W przypadku stwierdzenia, że zastrzeżenia do ustaleń zawartych w protokole kontroli są zasadne w całości lub w części, kontroler zmienia lub uzupełnia protokół kontroli.
  • W przypadku nieuwzględnienia zastrzeżeń do ustaleń zawartych w protokole kontroli w całości kontroler pozostawia protokół kontroli bez zmian.
  • Dyrektor Archiwum Państwowego w terminie 2 miesięcy od dnia otrzymania protokołu kontroli, przekazuje kierownikowi jednostki kontrolowanej wystąpienie pokontrolne.

Wystąpienie pokontrolne zawiera:

  • oznaczenie wydającego wystąpienie;
  • nazwę i adres jednostki kontrolowanej;
  • podstawę prawną kontroli;
  • imię, nazwisko i stanowisko służbowe kontrolera;
  •  datę rozpoczęcia i zakończenia kontroli;
  • zakres i przedmiot kontroli;
  • ocenę działalności jednostki kontrolowanej w zakresie objętym kontrolą, w tym stwierdzone nieprawidłowości;
  • zalecenia dotyczące sposobu usunięcia nieprawidłowości;
  • termin usunięcia nieprawidłowości lub termin opracowania harmonogramu realizacji zaleceń i jego wdrożenia
  • podpis wydającego wystąpienie;
  • datę podpisania wystąpienia.

Zastrzeżenia do wystąpienia pokontrolnego:

  • Wystąpienie pokontrolne jest przekazywane kierownikowi jednostki kontrolowanej także w przypadku, gdy odmówił on podpisania protokołu kontroli.
  • Kierownik jednostki kontrolowanej, w terminie 21 dni od dnia otrzymania wystąpienia pokontrolnego, może zgłosić pisemne umotywowane zastrzeżenia do oceny i zaleceń zawartych w wystąpieniu pokontrolnym oraz złożyć dodatkowe wyjaśnienia i przedstawić dodatkową dokumentację.
  • Dyrektor Archiwum Państwowego w terminie 21 dni od dnia otrzymania zastrzeżeń:
    • zmienia wystąpienie pokontrolne i zmienione wystąpienie wraz z uzasadnieniem przekazuje kierownikowi jednostki kontrolowanej – w przypadku stwierdzenia zasadności całości lub części zastrzeżeń albo
    • odmawia zmiany wystąpienia pokontrolnego i swoje stanowisko wraz z uzasadnieniem przekazuje kierownikowi jednostki kontrolowanej – w przypadku nieuwzględnienia zastrzeżeń w całości.

WAŻNE:

  • Kierownik jednostki kontrolowanej jest obowiązany wykonać zalecenia zawarte w wystąpieniu pokontrolnym.
  • Kierownik jednostki kontrolowanej, w terminie określonym w wystąpieniu pokontrolnym, informuje Dyrektora Archiwum Państwowego o sposobie wykonania zaleceń zawartych w tym wystąpieniu i działaniach podjętych w celu usunięcia nieprawidłowości lub przyczynach niepodjęcia takich działań.
  • Jeżeli jednostka kontrolowana nie wykonuje zaleceń zawartych w wystąpieniu pokontrolnym, Dyrektor Archiwum Państwowego występuje do organu nadrzędnego nad jednostką kontrolowaną albo organu sprawującego nad nią nadzór z wnioskiem o zastosowanie środków nadzoru zmierzających do usunięcia stwierdzonych w trakcie kontroli nieprawidłowości.
--> Skip to content