Ekspertyzy archiwalne

Ekspertyzy archiwalne

wykonywane są przez archiwum z urzędu lub na wniosek jednostki organizacyjnej. Sposób przeprowadzania ekspertyz archiwalnych został określony w zarządzeniu Nr 41 Naczelnego Dyrektora Archiwów Państwowych z dnia 3 grudnia 2019 r. w sprawie wprowadzenia wytycznych w zakresie ekspertyz archiwalnych przeprowadzanych przez archiwa państwowe.

Ocena wartości archiwalnej dokonywana jest w przypadku:

  • wątpliwości w zakresie kwalifikacji (ocena wartości dokumentacji niearchiwalnej przeznaczonej do brakowania, ocena wartości dokumentacji likwidowanych jednostek organizacyjnych),
  • dokumentacji posiadającej kategorię „BE” po upływie okresu przechowywania w archiwum zakładowym,
  • ustalenia, czy w jednostce organizacyjnej powstają materiały archiwalne wchodzące do narodowego zasobu archiwalnego,
  • w sytuacjach nagłych, np. zalania archiwum lub pożaru – w calu zabezpieczenia dokumentacji przed dalszą degradacją i określenia sposobu konserwacji
  • sprawdzenia sposobu porządkowania, ewidencjonowania i technicznego zabezpieczenia materiałów archiwalnych przeznaczonych do przekazania do archiwum państwowego (ekspertyzy dokonuje pracownik Oddziału II – ewidencji i opracowania zasobu archiwalnego).

Wartościowania dokumentacji dokonuje się na podstawie wskazówek zawartych w zarządzeniach Naczelnego Dyrektora Archiwów Państwowych dotyczących następującej dokumentacji:

Przebieg ekspertyzy:

  • Spis dokumentacji podlegającej ekspertyzie powinien zostać przesłany odrębnym wnioskiem o przeprowadzenie ekspertyzy. Archiwum Państwowe w Lublinie prosi, by nie dołączać spisów kat. BE do wniosków na brakowanie dokumentacji niearchiwalnej.
  • Sporządzając wniosek o przeprowadzenie ekspertyzy archiwalnej oraz spis dokumentacji przeznaczonej do ekspertyzy należy kierować się § 9 rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 20 października 2015 r.  w sprawie klasyfikowania i kwalifikowania dokumentacji, przekazywania materiałów archiwalnych do archiwów państwowych i brakowania dokumentacji niearchiwalnej (Dz. U. z 2019 r. poz. 246).
  • W przypadku dokumentacji wyłączonej do ekspertyzy z wniosku na brakowanie nie ma konieczności sporządzania nowego wniosku z prośbą o przeprowadzenie ekspertyzy.
  • Po umówieniu terminu przeprowadzenia ekspertyzy z pracownikiem Archiwum Państwowego, archiwista zakładowy powinien oddzielić dokumentację przeznaczoną do ekspertyzy od pozostałej oraz ułożyć ją według kolejności spisu dokumentacji niearchiwalnej. Należy również przygotować wnioski i spisy, których dotyczy przeprowadzana ekspertyza.
  • Po zakończeniu ekspertyzy  do jednostki zostaną przesłane wytyczne postępowania z dokumentacją, która była poddana ekspertyzie archiwalnej.
  • Sporządzając wniosek na brakowanie dokumentacji niearchiwalnej kat. BE zakwalifikowanej do kat. B po przeprowadzonej ekspertyzie archiwalnej, należy pamiętać, że zmienia się kategoria ww. dokumentacji z kat. BE na kat. B.

WAŻNE:

  • Zgodnie z § 3 ww. rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 20 października 2015 r. nie należy umieszczać na jednym spisie dokumentacji zarówno kategorii B jak i BE.
  • W związku z tym, że w archiwach zakładowych materiały archiwalne oraz dokumentacja niearchiwalna ujmowane są na odrębnych spisach zdawczo-odbiorczych przy zmianie kwalifikacji dokumentacji skutkującej przekwalifikowaniem dokumentacji niearchiwalnej do materiałów archiwalnych należy zastosować przykładową korektę:
--> Skip to content